top of page

Pentacon 80mm f/2,8 AV

Starý kus plastu z premietačky s nejakým sklom vo vnútri - dlho bol u mňa v polici nepovšimnutý až kým som nezačal experimentovať s rôznymi objektívmi a ich možnosťami adaptovať ich na Fujinu. Tak som sa prepracoval aj k tomuto trochu čudnému objektívu.


Jedná sa o jednoduchý objektív - triplet (tri optické členy) v plastovom tele bez clonového či ostriaceho krúžku. Svojou optickou konštrukciou je rovnaký ako Trioplan 100 f/2.8 (cca 400€+), preto sa zvykne o ňom písať ako o Trioplane pre chudobných. Používal sa v premietačkách a ostrenie sa vykonávalo otáčaním objektívu, ktorý sa vďaka drážke po svojom obvode posúval dopredu alebo dozadu. Pri adaptovaní na moderné fotoaparáty je potrebné na to pamätať. Ja som na to išiel trochu krkolomne s využitím vecí, ktoré som už doma mal a využíval s inými objektívmi.



Objektív ako taký nemá žiadny filtrový závit. Ja som ho preto jednoducho prilepil elektrikárskou páskou k redukcii M42 na Nikon F, tú som nasadil na redukciu Nikon F na M42 a potom na M42 na Fuji-X s helikoidom. Ten je dôležitý, umožňuje s objektívom zaostrovať (v tomto zoskupení cca od 20cm do 60cm od vstupnej pupily). Postupne na internete objavujem stále ďalšie možnosti a spôsoby nasadenia objektívu na moderný fotoaparát, ktoré umožňujú ostriť aj na nekonečno, no zatiať mi na hranie stačí ten súčasný v podstate zadarmo ;).












Rovnako tak ako Pentacon 80mm f/2,8 AV nemá zadný závit alebo bajonet, nemá ani žiadny na prednej strane napr. pre nasadenie filtra alebo krytky. Skúsil som, či by 52mm krytka nemohla pasovať a s trochou odporu sadne ako uliata. Do budúcna plánujem nasilu nakrútiť 52mm-55mm step-up ring pre možnosť použitia filtrov a krytky.


Čo do použitia by som povedal, že je to skôr "sklo" na hranie a experimenty. Nemožnosť ovládať clonu a napevno používať f/2,8 je trochu obmedzujúce, no na druhej strane môže byť aj kreatívne. A to je práve najsilnejšia zbraň tejto hračky - v súčasnosti veľmi populárny bublinkový bokeh. Ostrosť objektívu nie je nijak oslnivá avšak umelecké podanie sveta, ktoré hlavne prostredníctvom svojho špecifického bokehu dokáže zo seba dostať, je úžasné. To je práve to, prečo je zábavný a prečo som sa rozhodol ďalej s ním pracovať a skúšať nové pohľady na všednú realitu.




bottom of page